Sunday, September 25, 2016

Adlie Shamsuddin dalam Kenangan: Al- Fatihah

Alfatihah buat arwah. Rakan yang baik dan penterjemah hebat!

-Tim
8 Mac 2012

-------------

Ahad 29 Mei 2011, selepas waktu Asar, Tn. Adlie Shamsuddin meninggalkan seorang ibu, seorang isteri dan dua orang anak lelakinya, kerana pulang ke Negeri Abadi.

Allahyarham pergi ke surau dengan anak lelakinya bagi menunaikan solat Asar dan rebah di surau itu.

Beliau adalah penterjemah PTS yang sangat berdisiplin dan sangat tinggi kualiti terjemahannya. Beliau juga seorang yang sangat pandai bekerjasama sebagai anggota Tim PTS.

Meskipun beliau adalah penterjemah professional sepenuh masa, setiap hari beliau beliau datang ke pejabat editorial PTS dan menjalankan kerja-kerja terjemahan buku PTS bersama-sama dengan para editor. Oleh hal yang demikian beliau dilayan seolah-olah staf PTS dan beliau juga membawa diri seperti staf PTS.

Beliau diperkenalkan kepada saya oleh Puan Fred Suriya, penulis bersama siri Adam Kecil. Mereka pernah menjadi rakan sejawat sebagai penterjemah di sebuah syarikat swasta.

Kita sangat berdukacita kerana tidak dapat lagi bersama beliau. Mudah-mudahan Allah menempatkan ruh beliau bersama-sama ruh mereka yang dikasihiNya. Amin... Amin...

Beliau banyak meninggalkan karya terjemahan yang sangat tinggi mutunya seperti Mengapa Rasullullah Tidak Pernah Sakit, Men Are From Mars, Women Are From Venus, dan Quranic Super Healing.

.

(Artikel asal: http://universitipts.com/index.php/dalam_kenangan/)
-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS

No comments:

Post a Comment